Kan katter gråta

Kan katter gråta? Allt du behöver veta

Publicerad av

Katter är vilda, intelligenta och mycket lättsamma djur som har funnits och delat våra hem i århundraden. Men när det kommer till deras förmåga att uttrycka sina känslor har det alltid funnits en stor fråga: kan katter gråta? Det finns olika åsikter om detta och i den här artikeln kommer vi att undersöka om katter verkligen har förmågan att gråta.

Kan katter gråta?

Katter kan gråta, men vanligtvis så är detta inte ett tecken på sorg. Istället är det oftast ett tecken på att katten är förvirrad, obekväm, rädd eller har smärta. Katter kan också gråta som ett sätt att kommunicera med sin ägare. Katter kan faktiskt gråta av sorg, men detta är sällsynt. Katter upplever förluster och kan ha ett försenat sorgsvar när en person eller djur som de är förbundna med försvinner.

Katt som gråter

Gråter katter tårar?

Svaret är ja, katter kan gråta tårar, men det händer inte ofta. Det finns vissa situationer där katter kan börja gråta tårar, som när de är mycket stressade, sjuka eller smärtar. Eftersom katter inte har samma känslomässiga förmåga som människor, kommer de inte att gråta tårar som svar på känslomässig sorg eller glädje. De tårar som katter gråter är ett resultat av fysisk smärta eller obehag.

Största orsakerna till varför din katt gråter

• De är rädda
    Katter kan skrika som svar på obehagliga situationer, som att förlora sin ägare eller uppleva något som de tycker är läskigt.
  • De är sjuka
    Om din katt har en sjukdom som är smärtsam eller att de fysiskt inte mår bra så kan de gråta.
  • De är hungriga
    Katter gråter ofta när de är hungriga, för att få din uppmärksamhet.
  • De är uttråkade
    En uttråkad katt kan gråta för att få uppmärksamhet. Då händer det något.

Katt som gråter på natten

Om din katt gråter på natten bör du undersöka orsaken och se till att katten får det den behöver. Se till att katten har tillräckligt med mat och vatten, ett bra utrymme att utforska, en kompis att leka med och möjligheter att få stimulans. Om katten verkar stressad eller orolig kan det vara bra att se över dess miljö för att se till att den känner sig säker och trygg. Att ge katten extra uppmärksamhet och kärlek kan också hjälpa den att känna sig trygg och avslappnad.

Men oftast så gråter/jamar katten på natten eftersom den vill ha uppmärksamhet från ägaren.

Hur låter katter när de gråter?

Katter gråter med ett högt, skärande ljud som är mycket uppmärksammat av deras ägare. Ljudet är liknande ett skrik och är ett starkt uttryck för kattens missnöje. Ljudet kan nästan låta mänskligt ibland.